Professionella kommunikatörer

Utbildningsprogram - 3 kurstillfällen à ½ dag

Hur fångar vi intresset hos olika målgrupper? Vilka kanaler är effektiva som relationsskapare?
Vilka verktyg ger framgångsrik planering och genomförande?

 

UTBILDNINGENS INNEHÅLL 

För att lyckas i rollen som kommunikatör behövs kunskap om kommunikationens strategiska roll, t.ex. om målgrupper, relevans och planering. Mer praktisk kompetens, som att kommunicera så att budskap och information når ut till rätt mottagare på rätt sätt via rätt kanal är också nödvändigt.

 

Den här utbildningen ger deltagarna kunskaper, metoder och konkreta tips för framgångsrikt internt och externt informationsarbete. Deltagarna får finputsa sina kunskaper i både muntlig och skriftlig kommunikation, lära sig om kommunikationsplanering och kundrelationer. Utbildningen tar också upp olika media, digital kommunikation och andra kommunikationskanaler.

VEM ÄR UTBILDNINGEN AVSEDD FÖR?

Medarbetare som arbetar med information och kommunikation och behöver bredda sina teoretiska och praktiska kunskaper t.ex. kommunikatörer, informatörer, marknadsassistenter och marknadskoordinatorer.

MÅLMålet är att ge kunskaper som behövs för att planera och medverka i organisationens interna och externa kommunikation.
• Budskapet ska upplevas relevant och väcka intresse oavsett om det överförs muntligt eller skriftligt.
• Medarbetare behöver idag kunna använda webben och andra digitala kanaler effektivt och framgångsrikt i kommunikationsarbetet
 

intresseanmälan

 

Är du intresserad av kursen?

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

Program och innehåll

Block 1


Kommunikatörens roll

• Vad är kommunikation?
• Vilket jobb ska kommunikationen göra?
• Kan man mäta kommunikation?

 

Kommunikationsplaneringens grunder
• kommunikationsplanen och dess syfte
• vad ska vi tänka på – missar och fallgropar
• kommunikationsmål
• målgrupper – segmentering, avgränsning, analys

 

Kommunikatören ska driva affären
• intressenter
• interna och externa målgrupper
• Budskapsformulering
• Medierelationer
• nyhetsvärdering, pressmeddelanden och tipsmail
• bygga relationer
• det nya medielandskapet – sociala medier
• tio tips vid medierelationer

 

Interninformation
• kanaler och uppföljning

 

Effektiv kommunikation
• anpassa till målgruppen
• skriva intresseväckande, personligt, kortfattat och tydligt
• disponera texten
• metoder, exempel och skrivövningar

 

Block 2


Den kreativa processen
• Vad är kreativitet?
• Arbetsprocess för kommunikationsprojekt
• Målgruppsanalys och att skapa personas

 

Presentationsteknik och bra bilder
• planera och förbereda presentationer – för mindre möten och större sammanhang
• vinna åhörarnas förtroende
• välja relevant innehåll och disponera framförandet
• Powerpoint-bilder som bra visuellt stöd
• praktisk träning med feedback

 

Block 3


Kommunicera – relatera – bygga förtroende
• om inlärda beteenden
• att förstå och begripa – kropp och röst som instrument
• kompetenstriangeln – kommunikation på tre nivåer

 

Förankra kommunikation internt
• skapa engagemang
• genomföra kommunikationsprojekt
• uppföljning och resultat

 

Att mäta och utveckla kommunikationens effekt
• Principer för att mäta och värdera kommunikationens effekt
• Hur blir vi bättre och mer tydliga?
• Hur kan vi kontinuerligt utveckla vårt arbete?
• Att metodiskt arbeta på förbättring